دانستنی های مهم سفره
نوشته شده توسط : نازی

صبحانه، ناهار، شام. بیشتر ما روزی 3 وعده غذا می‏خوریم و در هر وعده به ارزش غذایی که می‌خوریم و روش پخت غذاهایمان توجه داریم اما نکته دیگری که معمولا از آن غفلت می‌کنیم، اهمیت سفره و سطحی است که روی آن غذا می‌خوریم؛ در حالی که این موضوع به‌طور مستقیم با سلامت ما ارتباط دارد.

 

در گذشته بیشتر از سفره‏های حصیری و پارچه‏ای استفاده می‏شد اما این روزها بیشتر از سفره‎های پلاستیکی استفاه می‏شود. استفاده از این سفره‏ها به دلیل اینکه راحت‏‎تر تمیز می‏شوند و رطوبت و چربی غذا را به سطوح زیرین انتقال نمی‏دهند و همچنین تنوع بیشتری در طرح و رنگ دارند، رایج‏تر است. در مورد سفره لازم است به این نکات بهداشتی توجه کنید:

 

بهتر است اندازه سفره‏ غذا با تعداد نفرات و تعداد افراد خانواده تناسب داشته باشد تا شستن، پهن کردن و جمع کردن آن راحت‏تر باشد.

 

سفره‏هایی انتخاب کنید که پشت وروی‌شان معلوم است تا راحت بتوانید همیشه از سطح رویی سفره استفاده کنید. سفره‏های پشت کرک‏دار گرد و خاک و آلودگی بیشتری به خودشان می‏گیرند. همچنین سفره‏هایی که سطح صاف دارند نسبت به سفره‏هایی که طرح‏های برجسته دارند بهتر و راحت‏تر تمیز می‏شوند.

آنچه‌ از سفره نمی‌دانستید

هنگام چیدن ظروف یا توزیع غذا، روی سفره راه نروید.

 

تکه‏های غذا مانند استخوان‏های خورش، هسته آلو و.. را در سفره نیندازید برای این کار از ظرف مخصوصی که برای این کار در سفره قرار می‏دهید، استفاده کنید.

 

باقی ماندن ذرات ریز غذا در سفره‏ موجب رشد میکروب‏ها و آلودگی‏ها می‏شود. بعد از غذا خوردن سفره را با یک دستمال نخی نم‌دار و سپس با یک دستمال خشک تمیز کنید و بعد از از بین رفتن رطوبت آن را تا کنید.

 

در صورت ریختن غذا در سفره حتما آن را به طور کامل با آب گرم و مایع شوینده بشویید و ریز نور خورشید قرار دهید.

 

هنگام جمع کردن سفره، ابتدا دو سر سفره را روی هم قرار دهید و سپس آن را به دفعات لازم تا کنید با این کار قسمت زیر سفره که روی زمین بوده‏است با سطح داخلی آن که محل قرار دادن غذاست، تماس پیدا نمی‏کند.

 

باقی‌مانده نان را از سفره بردارید. ماندن نان در سفره موجب کپک زدن نان می‏شود. نان را در پارچه‏ای نخی بپیچید سپس در کیسه پلاستیکی قرار داده و در یخچال نگهداری کنید.

 

هر دو هفته یکبار سفره غذاخوری را با آب گرم و مایع شوینده بشویید و زیر نور شفابخش خورشید قرار دهید تا خشک شود.

 

تمیز کردن سفره بعد از غذاخوردن، آن هم سفره بزرگی که تعداد زیادی مهمان در آن غذا خورده‏اند، کار آسانی نیست. به همین خاطر بعضی‏ها ترجیح می‏دهند از سفره‏های یک‌بار مصرف پلاستیکی استفاده کنند و جمع کردن و دور انداختن کل سفره با باقی‌مانده غذاها و آشغال‏های داخل آن را خیلی لذت‏بخش می‏دانند غافل از اینکه این کار به محیط زیست آسیب می‏رساند.

آنچه‌ از سفره نمی‌دانستید

بنابراین بهتر است برای حفظ زمین پاک و سلامت آیندگان‏مان هم که شده، زحمت تمیز کردن و شستن سفره را بپذیریم.

 

وقتی سفره روی زمین پهن می‏شود، هنگام نشستن و برخاستن از روی زمین فشار زیادی به استخوان‏ها و مفاصل زانو و کمر وارد می‏شود. به همین دلیل خیلی‏ها به ویژه افراد مسن ترجیح می‏دهند در حالت نشسته و پشت میز غذا بخورند اما در مورد میز غذاخوری هم باید نکاتی مورد توجه قرار بگیرد. نکته‌های زیر را بخوانید.

 

از میز برای قرار دادن اشیا و لوازم هم استفاده می‏شود. گاهی ممکن است جاکلیدی، کیف پول و پلاستیک میوه را که همگی حاوی آلودگی‏های زیادی هستند، روی میز بگذارید. گاهی هم ممکن است هنگام آشپزی از میز استفاده کنید و سطح میز با مواد خام مانند تخم‏مرغ، گوشت، مرغ و ماهی یا گل و لای سبزی آلوده شود. بنابراین اگر روی میز غذا می‏خورید باز هم بهتر است هنگام غذا خوردن روی میز سفره بیندازید.

 

منبع

https://www.talab.org/housekeeping/life-skills/آنچه%e2%80%8c-از-سفره-نمی%e2%80%8cدانستید.html





:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: